piatok 28. júla 2017

4 vyvinové obdobia dievčat. Čo by sme im mali vštepiť v tom ktorom veku?

 


Ako správne vychovávať naše dcéry? 
Čo by sme im mali vštepiť v tom ktorom veku?

Dievčatá prechádzajú počas svojho rastu vývinovými obdobiami. Rodič v každom vývinovom období má svoje postavenie, rolu a úlohu.
Keďže sa naše dievčatko mení, musia sa meniť aj reakcie rodiča podľa potreby dieťaťa a podľa toho, v ktorom období sa dieťa nachádza. Vývojové obdobia budem čerpať z knihy Výchova dievčat, ktorú napísala Melissa Trevathanová a Sissy Goffová.


1. Obdobie objavovania:  0 až 5 rokov

 

V tomto období je najrýchlejší fyzický vývin dieťaťa. Mozog pracuje na plné obrátky, pretože musí neustále vytvárať nové nervové spojenia. Dievčatá tiež vedia lepšie ovládať svoje impulzy a správanie.
Vďačia za to serotonínu, ktorý vylučuje ženský mozog a ten priamo vplýva na ovládanie impulzov.
V tomto období dievčatá túžia po potrebe lásky a blízkosti, chcú spolupracovať a objavovať samé seba. Ako rodič máte dôležitú úlohu v tomto období. Vy ste prvý človek, ktorý ich učí podeliť sa, byť milá, pomáhate im rozvíjať sebavedomie a budovať vzťahy – predovšetkým medzi vami.
Dobré vzťahy stoja na dôvere. V tomto veku sa teda rozvíja dôvera. Postupne, ako sa vaša dcéra učí, že ste tam a že sa na vás môže spoľahnúť, učí sa, že to isté platí aj o druhých a tiež o Bohu. Alebo naopak.


Neplnenie vašich sľubov, alebo to, že si nestojíte za svojim slovom, vyvoláva nedôveru. Učí sa, že vám nemôže veriť a potom z malého dievčatka vyrastie dievča, ktoré nikomu neverí a nevie si udržať vzťahy.
Dôvera vždy rastie smerom von. Dôvera plodí dôveru. A takýto druh dôvery vedie k nádeji. Nádej tiež rastie v predstavivosti, a preto v tomto období je potrebné rozvíjať predstavivosť pomocou kníh, príbehov, kreativity a pod.
Nádej je to, k čomu sa vždy musí vrátiť, keď sa veci v jej  živote začnú komplikovať, aby sa vedela pozdvihnúť a ísť ďalej.



2. Obdobie dobrodružstiev: 6 až 11 rokov

 

Dievčatá sa v tomto veku od seba líšia. Všetky sú dobrodružné, ale táto dobrodružnosť sa prejavuje rozdielnymi spôsobmi. Jedny sú divokejšie a iné zasa nežnejšie a kľudnejšie.
Telo v tomto období prechádza pomalým, ale neustálym rastom. Mozog dievčat sa formuje z veľkej časti práve v tomto období. Majú veľmi dobrú pamäť a pamätajú si veľa vecí a to do najmenších detailov.
Emócie už vedia lepšie ovládať a užívajú si pocit slobody v tom zmysle, že im je jedno, čo si kto o nich myslí. Získavajú spoločenské zručnosti, rozvíjajú svoju sebadôveru, prekonávajú obavy a objavujú svoju jedinečnosť.
Dievčatá sa v tomto období začnú viac báť a to predovšetkým večer. Fantastické príbehy a udalosti zo života, ako napríklad vykradnutie susedov, choroba v rodine spúšťajú tieto strachy. Je to kvôli tomu, že dievča je v tomto období veľmi konkrétne a všetko berie vážne.
Myslenie majú konkrétne a jednoduché – čiernobiele. Pomocníkom v týchto chvíľach je vybudovaná dôvera k vám a k Bohu. Verí, že v tom nie je sama a že má pri sebe niekoho, kto ju ochráni.
Medzi šiestym a jedenástym rokom sa dievča naučí mnohým zručnostiam. Venuje sa tvorivým, hudobným a športovým aktivitám. Čo sa  v tomto veku naučí, v dospelosti sa k tomu bude vedieť ľahšie vrátiť.
Je to preto, lebo sa v mozgu vytvárajú cestičky, ktoré opakovaním silnejú. Dokázalo sa, že to čo sa naučíme v tomto období, je v nás viac zakorenené, ako keď sa to naučíme napríklad v pätnástom roku života.
Čiže, ak sa na klavíri naučím v šiestich rokoch a po troch rokoch skončím s hraním, je to stále lepšie, ako keby som sa učila hrať na klavíri v šestnástich. Keďže má dievčatko veľa aktivít, zažíva aj veľa prehier a sklamaní.
Každý si tým musí prejsť a my rodičia môžeme pomôcť tak, že mu budeme hovoriť o tých vlastných zlyhaniach a prehrách. Poukážeme, že v každom zlom  nájdeme aj niečo dobré, aj keď niekedy iba ponaučenie.
Dievčatá nadväzujú nové kamarátstva a vzťahy. Typické sú narodeninové oslavy a návštevy kamarátok. Tieto kamarátstva však vedú k častým sklamaniam, pocitu osamelosti a odmietania.
Nevieme tomu zabrániť, musia si tým prejsť ako každá z nás. Vtedy potrebujú, aby ste sa ich pýtali a aby ste ich počúvali. Najlepším časom je večer, keď ich ukladáte spať. Sú unavené, zraniteľnejšie a aj viac otvorené s vami o tom hovoriť. Úlohou nás rodičov je dieťa pochopiť a správne nasmerovať.
Ukážme deťom, že spraviť chybu je normálne a ľudské, pomôžme im vyzdvihnúť to, čo je v nich ukryté a čo môžu ponúknuť iným. Nájdime na svojich dievčatách to, v čom sú jedinečné a pomáhajme im to rozvíjať.



3. Obdobie narcizmu: 12 až 15 rokov

 

Čo si o mne myslia iní ľudia a čo si o sebe myslím ja – toto je hlavným zameraním dievčaťa v tomto období. Dievčatá sú zaujaté samé sebou. Potrebujú sa odlíšiť od vás, vo vkuse, v názoroch a v podstate vo všetkom.
V tomto období sa rodič cíti odmietaný, nemilovaný a nerešpektovaný. Musíme toto obdobie vydržať, pretože tým, že sa od vás dieťa oddelí, formuje samu seba, svoju identitu. Keby to tak nebolo, nikdy by sa vaše dievčatko nevyformovalo v samostatnú, jedinečnú osobu s vlastným názorom.
O identite som písala v minulom článku. Okrem toho, že v mozgu dievčaťa rapídne narastajú nervové spojenia, do centra diania vstupujú aj hormóny. Táto skutočnosť ešte pridáva celkovému preťaženiu mozgu a značne obmedzuje jej schopnosť byť citlivou a vnímavou voči iným.
Hormóny tiež ovplyvňujú takmer všetky aspekty života vašej dcéry. Zo dňa na deň sa zmenila o 180 stupňov. „Čo sa s ňou stalo?, Kde som urobila chybu?“  - toto sú časté vety rodičov puberťáčok.
Odpoveďou je – vývin a hormóny.
Pokiaľ si uvedomíme, akými zmenami naše dievčatko prechádza, čo všetko musí spracovať, je pre nás ľahšie to aj pochopiť. Ešte, keď si uvedomíme, že tým musí prejsť a že sa vráti k tej dcérke, akú sme  poznali pred pubertou, tak nám odľahne.
Dievčatá v tomto veku chcú nezávislosť a slobodu. Do určitej miery ju aj dostanú, ale musíme si my rodičia udržať naše hodnoty a hranice aj v tomto období. Áno, budú sa na nás hnevať, ale neskôr budú ďakovať.
Potrebujú cítiť, čo áno a čo už nie. Ibaže nie jedným slovom „Nie nemôžeš“ potrebujú to s vami vykomunikovať a pochopiť. Hovorte s vašimi dievčatkami o tom, prečo nie. Pýtajte sa ich, prečo to tak chcú a potrebujú a skúste spoločne nájsť riešenie vyhovujúce obom stranám. (Zdroj: https://najmama.aktuality.sk/clanok/254128/vychova-dievcat-viete-ze-nase-dcery-maju-az-4-vyvinove-obdobia/)


POKRAČOVANIE TU





Viac o výchove sa dočítate v Aničkinom e-booku.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára